5 nawyków, dzięki którym lepiej wykorzystasz dzień!
Łączenie studiów z pracą, macierzyństwo z karierą lub prowadzeniem domu to nie lada wyzwanie. Istnieją jednak skuteczne sposoby, które są drobnymi nawykami ułatwiającymi dobrą organizację czasu!
Jak nie zmarnować dnia i jednocześnie znaleźć chwilę dla siebie?
1. W każdy piątek planuj następny tydzień
Laura Vanderkam, która jest autorką książek o produktywności i odpowiednim zarządzaniem czasu radzi, by w każdy piątek przygotować listę rzeczy do zrobienia na przyszły tydzień. Sugeruje, by trzymać się odpowiedniego schematu i jego kolejności: praca, bliscy, ja. Pod każdą kategorią należy wypisać po 2 lub 3 najważniejsze zadania do wykonania na przyszły tydzień.
Takie planowanie pomoże w zapamiętaniu najważniejszych rzeczy do wykonania i nauczy Cię określać swoje priorytety.
2. Popołudniowe “15 minut dla siebie”
Popołudniowa przerwa na kawę, herbatę lub chwilową medytację pozwoli zebrać siły na resztę dnia. W popołudniowej przerwie istotne jest to, by na tę chwilę całkowicie oderwać się od laptopa, telefonu itp.
3. Harmonogram oglądania telewizji. Wybierz 2 wieczory
Niestety statystyki pokazują, że przeciętny Polak włącza telewizor codziennie i spędza przy nim większość wieczornego czasu.
Warto jednak zapewnić sobie wieczorny czas przed telewizorem tylko raz na jakiś czas, a po jego zakończeniu wyłączyć odbiornik.
Zobacz też: Jak odpoczywać, żeby wypocząć?
4. Określ czas na wykonanie obowiązków domowych
Mimo, że w domu zawsze jest coś do posprzątania, ugotowania lub przeniesienia, to ważne by nie dać się zwariować! Mieszkanie ma być Twoją oazą spokoju, dlatego zaplanuj 15 minut na posprzątanie danego obszaru i dodatkowo 1 godzinę na posprzątanie całości w każdą sobotę.
5. Poranne ćwiczenia
Zaplanuj sobie, że dwa razy w tygodniu będziesz wstawać 20 minut wcześniej, by wykonać kilka prostych ćwiczeń: porozciągaj się, pomedytuj, uprawiaj jogę, cokolwiek byleby się odpowiednio rozruszać przed rozpoczęciem codziennej gonitwy. Mimo, że początki nie będą łatwe, to w ten sposób zrobisz dla siebie coś produktywnego bez zaniedbywania pracy i innych obowiązków.
Zobacz też: Organizacja i planowanie. Jak zarządzać czasem?
Komentarze